sobota 15. září 2007

Proč weblog o webových aplikacích

Internet a Web používám už dlouho, ale webové aplikace se mi do života infiltrovaly teprve nedávno a jaksi plíživě. Když jsem si uvědomil, kolik jich už pravidelně používám, rozhodl jsem se založit tento blog.

Chci si ho psát hlavně pro sebe, abych měl kam schovávat různé tipy a nápady zvyšující produktivitu práce, ale číst ho samozřejmě můžete i vy. Budu rád, když vám pomůže využívat až nadoraz to, co dnešní Web nabízí. Mimochodem, web je anglicky pavučina a pavouci mají osm nohou. Když něco dělají všemi osmi, docela jim to jde. Odtud název blogu.

Začnu inventurou, jaké webové aplikace nejčastěji používám.

  • Basecamp od 37Signals. Geniální prostředí pro řízení projektů, komunikaci s klienty i se spolupracovníky. Používám ho už od začátku roku 2005 -- déle než jakoukoli jinou plnohodnotnou webovou aplikaci.
  • Gmail od Googlu. Elektronickou poštu jsem začal používat někdy v roce 1995 nebo 1996. Až do loňska, tedy přes 10 let, jsem si neuměl představit, že bych mohl existovat bez komfortního, propracovaného a rychlého e-mailového klienta. Používal jsem nejprve Outlook z MS Office, později špičkový The Bat a pak kvůli práci zase Outlook. Letos na jaře jsem přešel na mnohem jednodušší Gmail, který oproti Batu skoro nic neumí -- a jsem naprosto spokojen, což mne ještě stále docela udivuje.
  • Blogger. Tím píšu tento blog, takže to je asi jasné. Zajímavé je, že jsem si v něm svůj první blog založil už v březnu 2002, brzy jsem ale přešel na jiné systémy a k Bloggeru jsem se vrátil až později a s jinými weblogy.
  • Google Calendar. Přešel jsem na něj současně s Gmailem, když jsem opustil Outlook, kde jsem si kalendář vedl. Jsem s ním v zásadě spokojen, i když občas zlobí na mobilu.
  • Vitalist. Asi nejlepší systém pro metodiku Getting Things Done (GTD), který jsem zatím objevil. GTD jsem ale postupně zkoušel ve více systémech a o některých z nich ještě někdy napíšu.
  • Vyhledavače všeho druhu. Kromě toho, že jsou internetové vyhledavače z velké části předmětem mé práce i koníčka, snažím se je navíc co nejlépe využívat. Nejraději mám Google a všechny jeho varianty (Blog Search, Mapy, News atd.).
  • Google Reader. RSS čtečka, kterou sleduji všechny novinky nutné pro mou práci. Kdysi jsem zkoušel desktopové čtečky (např. FeedDemon), ale ty jsou pro počet zdrojů, které musím sledovat, zcela nevhodné. Na Google Reader jsem přešel asi před rokem z Bloglines, protože měl o něco dřív mobilní verzi. Dnes už je navíc asi i o dost komfortnější, takže toho nelituji.
  • Google Notebook. Praktický pomocník pro schovávání výstřižků z webových stránek. Používám ho necelé dva roky. Před tím jsem měl pro stejné účely EverNote.
  • Dokumenty Google (Google Docs). Ze všech aplikací Googlu používám Google Docs nejkratší dobu (asi půl roku), i když Writely, ze kterého Google Docs vznikly, jsem zkoušel už před pár lety. Opustit Word a Excel chtělo trochu odvahy. Zatím si ale nestěžuji.

Jak vidíte, aplikace od Googlu výrazně převažují. Není to jen proto, že jsou nejlepší. V oboru kancelářských aplikací je asi lepší třeba Zoho. Snažím se ale preferovat jednoho výrobce, protože to je pro mne jednodušší.

1 komentář:

  1. Moc ráda bych si přečetla něco o GTD. V angličtině je toho spousta, ale v našem malém českém rybníce jsem hledala dost obtížně.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k danému článku rád zveřejním. Osobní vzkazy autorovi nebo jiné příspěvky bez informační hodnoty pro ostatní čtenáře budou z komentářů odstraněny, uvítám je však na adrese marek@sovavsiti.cz.